Sales Coaching

Een-op-een sales coaching en training.

Verkopen is niet makkelijk maar iedereen kan het leren. Jij dus ook! FairySales coacht en traint iedereen die ook moet verkopen en daar nog niet zo bedreven in is zoals (startende) ondernemers, zzp-ers en werknemers die omzet verantwoordelijk zijn.

 

Het unieke aan FairySales is dat we altijd uitgaan van jouw persoonlijk talent, jouw business en jouw twijfels. Verwacht geen algemene verkooptraining, tips en trucs. Dan kun je beter een paar vakboeken lezen.

 

FairySales luistert naar waar jij tegen aanloopt. Naar waar jij mee worstelt. Daarom coach ik je altijd een-op-een zodat je je snel op je gemak voelt en je vrijuit kunt spreken.

Het Personal Sales Coachings-traject is geen vastomlijnd programma en de duur ervan is afhankelijk van wat jij nodig hebt. Het aantal uren kan daarom per persoon sterk variëren. Soms is de een met 10 uur coaching gesterkt, weer een ander heeft wat meer tijd nodig.

Gemiddeld duurt een coachings-traject 10 uur. In vier sessies van 2,5 uur spijker ik je bij en kun jij met veel meer vertrouwen en plezier gaan verkopen. De kosten van een coachings-traject bedragen € 800,-. Het intake-gesprek is gratis. Ik coach op mijn kantoor te Best.

WAAR LOOP JIJ TEGEN AAN?

Telefoonangst - Okay vandaag ga je het doen. Koud bellen. Dat is het plan maar eerst koffie en je e-mail checken. Na een sanitaire stop help je een collega met een spoedje en is het tijd om te reageren op een paar berichtjes. De tijd verstrijkt en net als je je eerste belletje wilt plegen, is het tijd voor een tweede kop koffie en je bedenkt dat ‘op de winkel passen’ net zo belangrijk is als nieuwe klanten werven. Bellen wordt synoniem voor uitstellen.

Wat is dat toch, dat uitstelgedrag als het om koud bellen gaat? Waarom die terughoudendheid? Om het beter te begrijpen moet eerst maar eens de blog "Hoe kom ik van mijn bel-angst af?" op deze pagina eens lezen en je dan aanmelden voor een Personal Sales Coachings-traject. En dan kan jij ook met koud bellen klanten werven.

 

 

Tegenwerpingen - horen bij een verkoopproces. Het is aan jou om te kijken welke tegenwerpingen serieus bedoeld zijn en welke ‘leugentjes om bestwil’ zijn. Opmerkingen als: “Ik moet er nog even over nadenken” of “Het komt nu niet gelegen” verbloemen meestal de ware reden maar zijn beleefdheidsafwijzingen. Echte tegenwerpingen zijn beter te accepteren.

Je kunt nog zo’n goed verkoopverhaal houden, als de klant geen geld heeft voor jouw product, houdt het op. Als de tegenwerping luidt: “ Je hebt me nog niet overtuigd” heb je niet alle informatie verteld waardoor er nog geen vertrouwen is. De meest voorkomende, welhaast klassieke tegenwerping is: “… maar we zijn wel geschrokken van de prijs”. Als je wilt weten hoe je daarmee om moet gaan, moet je contact met me opnemen.

 

 

Zelfvertrouwen - Wat brengt jou van je stuk? Dat je weinig ervaring hebt met sales? Of laat je je imponeren door je klant of omgeving? Wat het ook is, je kunt er altijd iets aan doen. Sterker nog, je moet er iets aan doen want ‘angst’ is voelbaar. Niet alleen dieren ruiken angst, mensen hebben het ook zo door. Als je op pad gaat met een zwak verhaal, zal het lastig worden om iets te verkopen.

Hoe sterker je verkoopverhaal, des te zelfverzekerder je gesprekken zullen zijn. Mocht je desondanks geen succes hebben, dan weet je dat je er alles aan gedaan hebt en het niet aan jou ligt. Voor een verkoper is zelfvertrouwen essentieel. Je voert betere gesprekken, tegenwerpingen kun je van je af laten glijden en van onderhandelen ga je genieten.

 

 

Omzetdruk - Je had een goed beeld van je toekomst. Na je studie zou je gaan werken op een mooi kantoor. De hele dag doen waar jij voor had gestudeerd en het leukste vond om te doen. Wat tijdens je opleiding niet werd verteld, is dat je naast het uitoefenen van je functie je ook je kennis moet kunnen verkopen. Dat je moet netwerken en klanten moet werven omdat jij - naast je specialisme - ook omzetverantwoordelijk bent.

Okay, je hebt wel marketinglessen gevolgd maar dat beschouwde je als algemene ontwikkeling. Dat je nu ineens moet gaan verkopen en omzet maken, maakt je nerveus, onzeker en zelfs onwetend.

Gelukkig hoef je niet lang last te hebben van omzetdruk. Als jij goed bent in je vak en een mooi product of dienst verleent, kan ik je helpen hoe je ook een goed verkoper wordt. Bel me maar eens: 06-41 29 92 28. Niet koud, want ik verwacht je belletje al.

Afwijzingen - Iedereen weet dat een offerte nog geen order is. Hoe goed je voorstel ook aanvoelt, het is nog geen garantie op omzet. Er zijn voor een klant meestal net zoveel redenen te bedenken om JA of NEE te zeggen tegen je aanbod. En als het kwartje dan de verkeerde kant opvalt, is dat teleurstellend.

Je had immers nog zo goed je best gedaan. Met je ‘contact’ had zelfs een ‘klik’. Dacht je… Tot het bericht komt (niet eens een telefoontje) waarin staat dat je hartelijk bedankt wordt voor de offerte maar dat besloten is om van je aanbod af te zien. Zo’n afwijzing kan hard aankomen. Zelfs zo dat je het persoonlijk opvat en je onzeker maakt. En dat kan natuurlijk niet want dan kun je je werk niet meer goed doen.

Heb je er wel eens aan gedacht dat een afwijzing het begin kan zijn een relatie op lange termijn? Nee? Dan moet je de blog "Een afwijzing? Wat doe je eraan?" op deze pagina eens lezen.

 

 

Verkoopgesprek - Geloof het of niet maar iedereen kan verkopen. Jij dus ook. We doen het al ons hele leven maar zijn ons er niet altijd van bewust. ‘Non-sales selling’ heet dat. We besteden namelijk een groot deel van ons leven aan verkopen in bredere zin: aan het overhalen, beïnvloeden en overtuigen van anderen.

Zoals docenten hun leerlingen proberen te overtuigen dat ze moeten opletten en ondernemers hun investeerders dat ze geld moeten vrijmaken.

En jij? Als aan je gevraagd wordt hoe het met je gaat, hoe vaak maak je het dan niet mooier dan het is? Dat is ook verkopen en is niet moeilijk. Maar waarom is het professioneel dan zo lastig?

Omdat je dan juist een rol speelt! Toneel dus. Uitgerust met tips & trucs, aangeleerde en ingestudeerde zinnetjes probeer je het gesprek naar je hand te zetten. Niet wetende dat je opponent net zo aan het gesprek deelneemt. Bijna komisch om te aanschouwen en net als toneel: niet echt! Ik leer je graag hoe het beter, natuurlijker, eerlijke en overtuigender kan.

 

 

Onderhandelen - Als je een paard wilt verkopen, reken er dan maar op dat je moet onderhandelen over de prijs. Handjeklap is heel gebruikelijk i die wereld. En zo zijn er nog veel meer branches waar de prijs nooit vaststaat.

Het mechanisme van vraag en aanbod treed dan in werking en bij een goede deal hebben verkoper èn koper een beetje pijn. Dan is het goed. Als je elkaar de omzet gunt is een relatie bestendig. Maar onderhandelen gaat niet alleen over het verlagen van de prijs. De beste verkopers rijden naar huis met meer omzet dan begroot. Zo kan het ook.

 Wat scheelt is een goede prijsverantwoording. Stel je hebt een prachtige witte vaas te koop voor € 29,95. De klant wil de vaas best kopen maar wil niet meer dan € 19,95 betalen. Dan moet je dus onderhandelen. Wat nu als je zegt: Prachtige exclusieve witte vaas van Engels porselein, handgemaakt in een kleine serie. Van € 59,95 nu voor 29,95? Set à 2 vazen: € 49,95.

Wil je daar meer van weten? Dan kun je me altijd bellen of mailen.

Wat is dat toch, dat uitstelgedrag als het om koud bellen gaat? Waarom die terughoudendheid? Om het beter te begrijpen moet eerst maar eens de blog op deze pagina eens lezen en je aanmelden voor een Personal Sales Coachings-traject. En dan kan jij ook met koud bellen klanten werven.