Mag ik je wat sales tips geven?

Ze kunnen misschien van pas komen.

Praat niet teveel maar luister en vraag

Vooral in het begin van een relatie menen verkopers dat ze veel moeten vertellen. Over zichzelf, het bedrijf, de producten en service.

 

In plaats van te praten is het  beter om te luisteren en te vragen. Bedenk dat wanneer een prospect geïnteresseerd is in het productaanbod en service hij of zij eerst je website zal bezoeken.

 

Het verkoopgesprek moet vooral een open en eerlijke conversatie zijn waarbij je als verkoper op zoek gaat naar het probleem van de prospect.

Wat is nu het èchte probleem?

Is het probleem dat de prospect communiceert ook daadwerkelijk het echte probleem of is er iets anders aan de hand?

 

Het is heel normaal dat je ervan uitgaat dat wat de prospect zegt ook de waarheid is.

 

Toch is het zo nu en dan verstandig om door te vragen. Als een psycholoog. Pas als je exact weet wat de behoefte is van de prospect, kun je hem of haar het beste helpen. Je zal merken als je samen met de prospect het probleem helder krijgt, de waardering ook groter zal zijn.

* P R I K K E L *

De beste tijd

De beste tijd om te studeren voor het examen is

… voordat het wordt afgenomen.

De beste tijd om campagne te voeren is

… voordat de verkiezingen worden gehouden.

En de beste tijd om een klant te behouden is

… voordat hij vertrekt.

* P R I K K E L *

Jij bent als eerste aan zet

Dàt is waar het om draait in de netwerkeconomie waarin we leven.

 

Iedereen kan een ander benaderen. Iedereen kan een ander leren kennen. Iedereen kan iemand uitkiezen.

 

Maar als je wacht op iedereen gaat het niet gebeuren.

 

Het begint bij jou!

Boodschappenlijstje om niks te vergeten

Iedereen die wel eens boodschappen doet weet dat je zonder lijstje meestal iets vergeet.

 

Voor de basis boodschappen heb je het lijstje niet nodig. Die zitten in je systeem. Maar ingrediënten voor een bepaald recept kun je beter opschrijven.

 

Zo is het ook met een verkoopgesprek. Je kunt vertrouwen op je basisvragen en vaardigheden maar dat is niet genoeg. Maak daarom altijd een lijstje met vragen die je beslist wilt stellen. Niets is zo vervelend wanneer je na afloop van het gesprek er achter komt dat je een cruciale vraag niet hebt gesteld.

 

Zoals een lijstje onmisbaar is voor elke weekboodschapper, zo is een vragenlijstje onmisbaar voor elke verkoper. Weer terug naar de winkel is vervelend maar dat doe je. Terug naar de prospect om de vergeten vraag te stellen doe je meestal niet.

Verkoop vandaag,

uitleggen kan altijd nog

Er zijn verkopers die het heerlijk vinden om eindeloos over hun producten te praten in plaats van ze te verkopen.

 

Het doel van een verkoopgesprek is om uit te vinden waarom en onder welke omstandigheden de prospect iets van je zou kopen.

Stel eerst vragen.

Uitleggen en demonstreren kan altijd nog. Verkoop vandaag, onderwijs morgen.

* P R I K K E L *

Leren verkopen is net als leren fietsen

Je wilt iets leren maar je ziet er tegenop. Dan zegt iemand: “Het is net als fietsen, als je het eenmaal kent, verleer je het niet meer.”

Wat niet verteld wordt is hoe je het moet leren. Fietsen leer je niet uit een boek of van een instructie-video.

Je leert het door het te doen.

Eigenlijk leer je het door het niet goed te doen. Je leert het namelijk door het eerst verkeerd te doen. Met vallen en opstaan. En door blijven gaan. Deze manier van leren werkt goed voor heel veel zaken. Zo leer je bijvoorbeeld ook verkopen.