Wees trots dat je een verkoper bent

“Dus je bent eigenlijk een verkoper?”

Dit wil je niet horen als op je kaartje prijkt: Business Development Manager
“Verkoper?”, zei hij lichtelijk gepikeerd.
“Dat zie je helemaal verkeerd?”
“Oh sorry hoor”
zei ik. “Ik bedoel hier niets mee maar zo’n titel vraagt om uitleg.”

Die uitleg kreeg ik.

Ik luisterde naar een enthousiast verhaal dat – kort samengevat – vertelde dat hij iemand was die anderen probeert te overtuigen, over te halen of te beïnvloeden om iets wat zij hebben (geld) op te geven in ruil voor wat wij hebben (een ‘fantastisch’ product).

Dus toch een verkoper.

Maar de functie-omschrijving “verkoper” is besmet geraakt.

Door sluwe figuren die het met de waarheid niet zo nauw nemen.

Verkopers willen dat jij afscheid neemt van wat je zo dierbaar is: je geld. En consumenten zijn bang voor een verkeerde aankoop. Daarom schiet iedereen automatisch in de verdediging als een verkoper je belt of voor je neus staat. Hoe je de functie ook omschrijft, de bedoelingen zijn snel duidelijk.

Vanwege die negatieve beeldvorming zijn voor de functie van verkoper als bliksemafleider vooral interessante titels geïntroduceerd.

Zoals: Account Manager, Sales Manager, New Business Director, Key Account Manager, Commercieel Assistent, Telemarketeer, Vertegenwoordiger, Buitendienst Medewerker, Verkoop Binnendienst Medewerker en Business Development Manager. En dan tel ik ‘Ondernemers zonder verkopers in dienst’ nog niet eens mee.

Helpt dit?
Nee natuurlijk niet.

Wat helpt is dat je als verkoper altijd integer en oprecht moet zijn en geen informatie achterhoudt of verbloemd die een koper op het verkeerde been zet. Durf bijvoorbeeld eens te zeggen dat jouw product ook iets niet kan?

Doe niet schimmig over de prijs en vertel gewoon wat iets kost en waarom de prijs is zoals ie is.

Hoe transparanter, hoe beter.

Hoe eerlijker.

Als iedereen met een verkoopfunctie voortaan zo zou doen, wil straks iedereen verkoper worden en met trots VERKOPER als functie-omschrijving op zijn kaartje drukken.

professionele sales coach die er geen doekjes omwindt
Marije Basstein

Was opleider in de zorg en actief in marketing-, sales- en communicatie. Is sinds 2014 sales coach die er geen doekjes omwindt.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Wil jij beter leren verkopen? Lees dan eerst wat je vooral niet moet doen

Ik geef je graag tips en advies wat je moet doen om beter te worden in sales. Maar ik vertel je net zo lief wat je juist NIET moet doen. Download mijn gratis e-book met 10 waardevolle waarschuwingen.

Als je interesse hebt in mijn e-book heb je vast geen bezwaar dat ik je zo nu en dan een leerzame of inspirerende nieuwsbrief toestuur. Daarom heb ik graag je naam en e-mailadres. Je kunt je voor de nieuwsbrief direct afmelden (maar dat doe je natuurlijk niet als je beter wilt leren verkopen).

Gratis e-book met tipa van Fairysales

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees mijn blogs en volg mijn coachingstrajecten
Als mijn blogs je inspireren, wil ik jou wel coachen

Je kunt het beste beginnen met de Sales Start Sessie en daarna het Sales Coaching Pro traject volgen. Wil je misschien belachelijk goed kunnen pitchen? Kijk dan op Perfect Pitchen

LEES OOK DEZE SALES TALES

Scroll naar top