Elevator pitch: een handig stramien

Om een goede elevator pitch te kunnen maken, moet je eerst je kernboodschap helder hebben. Wie je bent en wat je doet moet je kunnen samenvatten in een ‘twitter-headline’. Dus: max. 144 tekens.

Bijvoorbeeld die van mij: FairySales leert je veel beter en makkelijker verkopen (54 tekens inclusief spaties)
Deze headline zegt al veel maar natuurlijk nog niet alles.

De volgende stap is bijvoorbeeld om 3 (max. 4) hoofdactiviteiten kernachtig te benoemen. Bijvoorbeeld zoals ik dat doe.

Ik leer je:

  1. hoe je met meer zelfvertrouwen en overtuiging acquisitie kan doen.
  2. Welke verkoopstrategie het beste bij je past.
  3. En hoe je zonder zenuwen belachelijk goed kunt pitchen.

Dit zegt al heel veel. Drie hoofdactiviteiten die intrigeren als jij beter wilt leren verkopen. In slechts drie zinnen vertel jij kernachtig wat je doet. Het kan zelfs perfect zijn voor een netwerkpitch (zeker als er 30 pitches in de vroege ochtend de revue passeren).

Kijk maar eens hoe dat klinkt:

Video afspelen
Video afspelen

Als je deze pitchtekst kunt dromen, wordt het tijd om een tandje op te schakelen. Met punten die de hoofdactiviteiten ondersteunen. De hoofdactiviteiten kun je verdiepen met aanvullende informatie. Ik doe dat als volgt:

  1. Hoe je met veel zelfvertrouwen en overtuiging aan nieuwe klanten kunt komen. Hoe je een goed salesgesprek voert. Welke vragen je moet stellen en welke niet.
  2. Welke verkoopstrategie en -middelen het beste bij jou en je product passen. We analyseren en verbeteren jouw aanpak, nemen je website onder de loep en kijken of die volstaat.
  3. En hoe je zonder zenuwen belachelijk goed kunt pitchen. Vergeet alle tips en stappenplannen. Samen maak ik met jou een slimme en effectieve elevator pitch.

Als je deze drie punten oefent en toevoegt ga je als een trein. ca. 45 seconden lang. En voor wie dat nog too much is kan ook beginnen om stapsgewijs deze punten toe te voegen.

Iedere keer 5 tellen erbij.

En dat klinkt dan zo:

Video afspelen
Video afspelen

De ervaren netwerker gaat natuurlijk voor het hele script. Die voegt er extra aanvullende informatie aan toe en gooit er nog een slotzin uit die beklijft. Ik doe dat bijvoorbeeld zo:

  1. Hoe je met veel zelfvertrouwen en overtuiging aan nieuwe klanten kunt komen. Hoe je een goed salesgesprek voert. Welke vragen je moet stellen en welke niet. En ik leer je dat elke deal twee winnaars heeft.

  2. Welke verkoopstrategie en -middelen het beste bij jou en je product passen. We analyseren en verbeteren jouw aanpak, nemen je website onder de loep en kijken of die volstaat. Want als bijna niemand van je doelgroep jou kent, heeft dat een reden.

  3. En hoe je zonder zenuwen belachelijk goed kunt pitchen. Vergeet alle tips en stappenplannen. Samen maak ik met jou een slimme en effectieve elevator pitch. Een pitch die je kunt opdelen in 15, 45 of 60 seconden.

Je kunt altijd meer klanten werven dan je denkt.

En dit is mijn hele elevator pitch

Video afspelen
Voorbeeld elevator pitch animatie large
Video afspelen

Elevator pitch schema compleet

Een handig stramien voor een perfecte Elevator pitch.

Varieer met je elevator pitch

Nog een extra voordeel van deze aanpak is dat je meer kan variëren dan je denkt. Je kiest bijvoorbeeld voor één hoofdactiviteit die je uitdiept. Stel ik wil me beperken tot de hoofdactiviteit ‘pitchen’ dan gaat dat als volgt:

“Goedemorgen allemaal, ik ben Marije Basstein van FairySales.

FairySales leert je veel beter en makkelijker verkopen. Maar ik leer je ook hoe je zonder zenuwen belachelijk goed kunt pitchen. Vergeet alle tips en stappenplannen. Samen maak ik met jou een slimme en effectieve elevator pitch. Een pitch die je kunt opdelen in 15, 45 of 60 seconden. Wel zo handig.

Je kunt altijd beter pitchen dan je denkt.”

Kosten

Prijs voor een elevator pitch stramien inclusief tekst bedraagt: € 240,- excl. btw.
Meerprijs videopitch (met behulp van autocue): € 160,- excl. btw.
Meerprijs animatiepitch (inclusief voice-over): vanaf € 480,- excl. btw.

Mail me vrijblijvend

Dan neem ik telefonisch contact met je op om kennis te maken. Dan weten we allebei snel of ik je kan helpen. Je zit dus nog nergens aan vast.  Als je hiernaast eerst even omschrijft wat de kern van je probleem is, kan ik me daar alvast op voorbereiden.

Scroll naar top