Leert je veel beter verkopen

Leert je veel beter verkopen

Acquisitie doen in Corona-tijd

Zes slimme acquisitie tips in corona-tijd

Corona dwingt ondernemers en verkopers om hun salesstrategie te wijzigen.

Face -to-face verkopen is op dit moment niet eenvoudig. Kantoren zijn dicht, de klant werkt vanuit huis. Om in contact te komen met klanten klimmen we weer in de telefoon en is beeldbellen via Zoom en Teams een vervanging voor het face-to-face contact.

In tegenstelling wat veel mensen denken is dit toch heel anders dan je klant persoonlijk spreken. Als je belt kun je alleen je stem gebruiken, je wilt dat de ander je kan zien en dat jij de reactie van de ander kunt waarnemen.

Er zijn verkopers die dit uit de weg gaan en zich storten op het schrijven van email.

Een gemiste kans volgens mij.

Telefonisch net zo succesvol zijn als persoonlijk is een uitdaging maar met een beetje goede wil goed te leren.

Ik heb een paar tips voor je:

  1. Heb een plan

Verdiep je in de klant, weet waarom je hem belt. Wat ga je zeggen als hij opneemt of wat doe je als hij niet opneemt. Wat heb je achter de hand en spreek je de voicemail wel of juist niet in. En… wat zeg je dan?

  1. Luister meer dan je praat

Wees eens eerlijk, hoe vaak probeer jij een stilte te vullen? Voor je het weet ben je een pratende machine die niet werkelijk contact maakt. Bereid een paar vragen voor. Dit mogen geen open deuren zijn. De ander moet merken dat je je echt hebt verdiept in zijn markt. Zorg ervoor dat je een interessante gesprekspartner bent.

  1. Bel op de afgesproken tijd

Als je op bezoek gaat bij de klant doe je er alles aan om op tijd te komen. Door haast zal je niet door rood rijden, maar ik weet zeker dat je het gaspedaal net even iets verder intrapt als je te laat dreigt te komen. Als je hebt afgesproken om 10.00 uur te bellen, doe dit dan ook om 10.00 uur. Te laat is niet punctueel en de ander zou zo maar eens kunnen denken dat je hem niet belangrijk vindt of wellicht niet zo betrouwbaar bent.

  1. Verdeel je informatie

Natuurlijk wil je heel graag je kennis overdragen. Je wilt gezien worden als een expert maar doseer dit. Maak er geen blabla-verhaal van. Hoe vaak heb ik niet mensen de telefoon een halve meter van hun oor zien houden:-). Zorg ervoor dat je de klant niet “overvoert” met informatie maar maak een vervolgafspraak om de diepte in te kunnen gaan.

  1. Wees duidelijk in de opvolging

Hoe zonde is het als je veel energie hebt gestoken in je afspraak, elkaar hebt gesproken en het vervolg op z’n beloop laat. De next steps moeten wat jou betreft al vóór je het gesprek ingaat duidelijk zijn.

En het vervolgtraject moet duidelijk zijn voor je klant. Geen losse eindjes dus:

– of een volgende afspraak

– of sturen van meer info

– of…

Het maakt niet uit als het maar voor beide partijen duidelijk is.

  1. Enthousiast

Maar dan wel echt. Ik weet zeker dat jij ook wel eens een telemarketeer aan de telefoon hebt gehad die zo blij was dat ie je sprak, dat je het gewoon niet kon geloven. Je gesprek moet onderhoudend zijn, je stem is je belangrijkste “wapen”. Gebruik je stem dan ook met enthousiasme en bel niet als een robot. Ik loop bijvoorbeeld het liefst een beetje rond in mijn kantoor als ik aan het bellen ben.

En nu, hup bellen!

professionele sales coach die er geen doekjes omwindt
Marije Basstein

Was opleider in de zorg en actief in marketing-, sales- en communicatie. Is sinds 2014 sales coach die er geen doekjes omwindt.

Wil jij beter leren verkopen? Lees dan eerst wat je vooral niet moet doen

Ik geef je graag tips en advies wat je moet doen om beter te worden in sales. Maar ik vertel je net zo lief wat je juist NIET moet doen. Download mijn gratis e-book met 10 waardevolle waarschuwingen.

Als je interesse hebt in mijn e-book heb je vast geen bezwaar dat ik je zo nu en dan een leerzame of inspirerende nieuwsbrief toestuur. Daarom heb ik graag je naam en e-mailadres. Je kunt je voor de nieuwsbrief direct afmelden (maar dat doe je natuurlijk niet als je beter wilt leren verkopen).

Gratis e-book met tipa van Fairysales

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees mijn blogs en volg mijn coachingstrajecten
Als mijn blogs je inspireren, wil ik jou wel coachen

Je kunt het beste beginnen met de Sales Start Sessie en daarna het Sales Coaching Pro traject volgen. Wil je misschien belachelijk goed kunnen pitchen? Kijk dan op Perfect Pitchen

Scroll naar boven