Proberen geeft onvoldoende vertrouwen in een salesgesprek

“Ik ga het proberen” – waarom dit onvoldoende vertrouwen geeft in een salesgesprek

“Als je het niet probeert gaat het zeker niet lukken…” Hoe vaak heb je dit niet gehoord of heb je het zelf gezegd tegen anderen? Hoewel het bemoedigend klinkt, wekt het niet veel vertrouwen. Zeker als je als ondernemer of verkoper aan de slag bent, is proberen gewoon niet goed genoeg.

Als je tegen een potentiële of bestaande klant zegt: “Ik zal het proberen.”, kun je net zo goed meteen naar buiten gaan en zeggen: “Het gaat me vast niet lukken en ik ga je vast teleurstellen.”

‘Ik zal het proberen’ doet automatisch denken aan al die keren dat mensen ons hebben teleurgesteld en gecompenseerd door te zeggen: “Ik heb het geprobeerd.”.

Proberen is jezelf de ruimte geven om je doelen niet te halen.

‘Probeer’ laat mensen in het ongewisse. Het is een woord dat transparantie en verantwoordelijkheid mist. Als iemand ‘probeer’ zegt, is het als een allesomvattende disclaimer dat je enige moeite zult doen, maar wat die moeite precies is, weet niemand.

Dus als we ‘proberen’ zeggen, vermijden we de details, laten we het plan weg en verlagen we in sommige opzichten onze vooruitzichten. Het is alsof je een zin afsluit met ‘of zoiets’, waarbij je alles wat daarvoor is gezegd, volledig in diskrediet brengt en het vertrouwen wegneemt.

Als klant word je duidelijk niet serieus genomen.

Skip het woord ‘probeer’. In plaats van “Ik zal proberen om je donderdag iets te laten weten”, gewoon zeggen: “Ik laat je donderdag iets weten”.

En als je nog een stap verder wilt gaan en nog transparanter wilt zijn, doe dan dit: Gebruik in plaats van het woord ‘probeer’ liever het woord ‘omdat’.

In 2012 deed sociaal psycholoog en Harvard-professor Ellen Langer een onderzoek naar hoe de formulering van een verzoek tot verschillende uitkomsten leidde.

Onderstaand voorbeeld werkt heel goed bij een situatie waarbij mensen in een rij staan te wachten en jij graag even voor wilt.

De studie omvatte een regel voor een kopieerapparaat met een eenvoudige vraag die drie keer opnieuw werd geformuleerd:

  1. “Neem me niet kwalijk, ik heb vijf pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat gebruiken?”
  2. “Neem me niet kwalijk, ik heb vijf pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat gebruiken omdat ik kopieën moet maken?”
  3. “Neem me niet kwalijk, ik heb vijf pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat gebruiken omdat ik haast heb?”

De eerste vraag had een slagingspercentage van 60%, terwijl de tweede en derde een slagingspercentage van respectievelijk 93% en 94% hadden.

Waarom zouden ze in jou moeten investeren?

  • Omdat het je geld bespaart
  • Omdat je <iets> vermijdt
  • Omdat het je probleem zal oplossen

‘Omdat’ is de rechtvaardiging en motivatie achter elke actie.

Gebruik ‘omdat’ omdat het bevestigt dat je 100% gericht bent op het leveren van waarde aan je klanten.

Het verstandig en krachtig kiezen van woorden is het verschil tussen een verkoper en een verkoopexpert en hoe de laatste veel succesvoller zal.

FairySales is gespecialiseerd in succesvolle communicatie voor ondernemers en verkopers en gespecialiseerd in het creëren van de kern van je professionele communicatie. Omdat je daar jarenlang waarde uit kan halen.

Waarom moeten klanten voor jou kiezen?

Omdat: <vul maar in>

professionele sales coach die er geen doekjes omwindt
Marije Basstein

Was opleider in de zorg en actief in marketing-, sales- en communicatie. Is sinds 2014 sales coach die er geen doekjes omwindt.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Wil jij beter leren verkopen? Lees dan eerst wat je vooral niet moet doen

Ik geef je graag tips en advies wat je moet doen om beter te worden in sales. Maar ik vertel je net zo lief wat je juist NIET moet doen. Download mijn gratis e-book met 10 waardevolle waarschuwingen.

Als je interesse hebt in mijn e-book heb je vast geen bezwaar dat ik je zo nu en dan een leerzame of inspirerende nieuwsbrief toestuur. Daarom heb ik graag je naam en e-mailadres. Je kunt je voor de nieuwsbrief direct afmelden (maar dat doe je natuurlijk niet als je beter wilt leren verkopen).

Gratis e-book met tipa van Fairysales

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees mijn blogs en volg mijn coachingstrajecten
Als mijn blogs je inspireren, wil ik jou wel coachen

Je kunt het beste beginnen met de Sales Start Sessie en daarna het Sales Coaching Pro traject volgen. Wil je misschien belachelijk goed kunnen pitchen? Kijk dan op Perfect Pitchen

Scroll naar top