good-job

Wanneer ben jij interessant voor je klant

Het spreekt voor zich, hoe interessanter je bent, hoe meer klanten en prospects met je in contact willen komen.

Voor alle duidelijkheid: interessant zijn betekent niet dat je het beste verhaal hebt bij de koffieautomaat op maandagochtend na een enerverend weekend. Je hoeft ook geen gekke wereldrecords te vestigen of de Mont Blanc te beklimmen.

Interessant zijn gaat over contact maken met interessante mensen, het hebben van interessante ideeën en vooral over interesse tonen in anderen. Als je geen interesse hebt in anderen, wordt het niets. Je laat een grote kans liggen dat anderen jou misschien interessant gaan vinden. Interessant zijn is geen eenrichtingsverkeer.

Hoe meer je geïnteresseerd bent in anderen, hoe interessanter jij bent voor anderen.

En dat is één van de voorwaarden om klant bij je te worden.

Hoe dan?

Vind manieren om je persoonlijkheid online en offline te laten zien door op een zinvolle manier contact te maken met anderen. Laat je klanten en prospects zien dat je geïnteresseerd bent en breng bijvoorbeeld je interesses buiten je werk naar voren.

Let wel: geïnteresseerd zijn mag geen trucje zijn! Ik bied je handvatten om je meer bewust te laten zijn maar als je geen echte interesse kunt opbrengen, lees dan niet verder en zoek een andere manier om klanten aan je te binden.

Hoe kun je je interesse laten blijken?

  1. Stuur eens een kaartje (felicitatie- of bedankkaartje)
  2. Breng een succesverhaal van je klant onder de aandacht bij anderen
  3. Reageer op post op social media en laat een welgemeende reactie achter
  4. Beveel je klanten aan op LinkedIn
  5. Blijf op de hoogte! Mijlpalen, uitbreidingen enz.

Hoe zorg je ervoor dat je interessant bent?

  1. Start een nieuwsbrief met relevante informatie voor je klant en niet als borstklopperij
  2. Plaats echte foto’s op je website
  3. Probeer nieuwe dingen uit en schrijf over je ervaringen
  4. Nodig je klanten uit voor interessante netwerkevenementen
  5. Schrijf blogs en laat eventueel een klant een gastblog schrijven
  6. Organiseer brainstorm-events
  7. Vier successen met je klant
  8. Deel nieuws over jouw markt of die van je klant met hen

Dit is echt geen complete lijst en ik kan hier nog veel dieper op in gaan maar daarover een volgende keer meer.

Stel je gaat nu direct iets uit deze lijst implementeren wat zou dat dan zijn?

Om als bedrijf succesvol te kunnen zijn, hangt af van veel factoren. Een van de belangrijkste is het vermogen om met klanten te kunnen omgaan. Betrokkenheid vereist interesse.

Zijn mensen geïnteresseerd in jou?

 

 

 

 

 

professionele sales coach die er geen doekjes omwindt
Marije Basstein

Was opleider in de zorg en actief in marketing-, sales- en communicatie. Is sinds 2014 sales coach die er geen doekjes omwindt.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Wil jij beter leren verkopen? Lees dan eerst wat je vooral niet moet doen

Ik geef je graag tips en advies wat je moet doen om beter te worden in sales. Maar ik vertel je net zo lief wat je juist NIET moet doen. Download mijn gratis e-book met 10 waardevolle waarschuwingen.

Als je interesse hebt in mijn e-book heb je vast geen bezwaar dat ik je zo nu en dan een leerzame of inspirerende nieuwsbrief toestuur. Daarom heb ik graag je naam en e-mailadres. Je kunt je voor de nieuwsbrief direct afmelden (maar dat doe je natuurlijk niet als je beter wilt leren verkopen).

Gratis e-book met tipa van Fairysales

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees mijn blogs en volg mijn coachingstrajecten
Als mijn blogs je inspireren, wil ik jou wel coachen

Je kunt het beste beginnen met de Sales Start Sessie en daarna het Sales Coaching Pro traject volgen. Wil je misschien belachelijk goed kunnen pitchen? Kijk dan op Perfect Pitchen

Scroll naar top