Fluwelen handschoenen of stoere werkhandschoenen?

Welke handschoenen trek ik aan?

Twijfel je wel eens? Vast wel. Doe ik ook. Is dat erg? Nee, want als je nooit twijfelt verandert er ook niets. Mijn twijfel heeft te maken met veranderen en lef. Ik twijfel soms of ik mijn fluwelen handschoentjes zal aantrekken of mijn werkhandschoenen.

Laatst nog
Hij zit tegenover mij en praten over de sales strategie van zijn bedrijf. “Er moet meer omzet komen”, zegt hij. “De afgelopen jaar waren best okay maar er verandert ineens zo veel in mijn business dat ik me soms ongerust maak.”

Ik hoor hem aan. Hij vertelt dat hij niet stil heeft gezeten en dat ie zijn website heeft aangepast. Trots vertelt hij hoe een webdesigner, een tekstschrijver en een fotograaf de klus hebben geklaard. De website ziet er inderdaad mooi uit maar inhoudelijk vind ik zijn verhaal vrij dun en clichématig.

Mijn gedachte is dat hij met deze nieuwe website óók geen klanten gaat binnenhalen of houden. Hij moet echt van strategie veranderen want zo gaat het ook niet lukken.

Een dilemma voor mij en de klant. Welke handschoen zal ik aantrekken? De zachte, beschermende fluwelen handschoen of de stoere werkhandschoen die van wanten weet en het vuile werk niet schuwt. Hij is even van z’n stuk gebracht maar kiest na enige aarzeling voor de werkhandschoenen. En daar is lef voor nodig, vandaar de twijfel.

Ik heb de werkhandschoenen aangetrokken, maar hij ook want ik vind het niet fair als ik alleen roep wat allemaal niet goed is. Hij moet ook het lef hebben om eens kritisch naar de zaken te kijken. Afbreken is niet moeilijk maar samen de boel weer op te bouwen vraagt om kennis, kunde en discipline.

Tja, soms doet het een beetje pijn en schuurt het een beetje. Maar zonder wrijving geen glans. Die nieuwe website komt er.

Als jij ook het lef hebt, bel me dan eens voor een Sales Start Sessie van 100 minuten voor 100 euro. Laat me dan wel even weten welke handschoenen ik moet aantrekken.

professionele sales coach die er geen doekjes omwindt
Marije Basstein

Was opleider in de zorg en actief in marketing-, sales- en communicatie. Is sinds 2014 sales coach die er geen doekjes omwindt.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Wil jij beter leren verkopen? Lees dan eerst wat je vooral niet moet doen

Ik geef je graag tips en advies wat je moet doen om beter te worden in sales. Maar ik vertel je net zo lief wat je juist NIET moet doen. Download mijn gratis e-book met 10 waardevolle waarschuwingen.

Als je interesse hebt in mijn e-book heb je vast geen bezwaar dat ik je zo nu en dan een leerzame of inspirerende nieuwsbrief toestuur. Daarom heb ik graag je naam en e-mailadres. Je kunt je voor de nieuwsbrief direct afmelden (maar dat doe je natuurlijk niet als je beter wilt leren verkopen).

Gratis e-book met tipa van Fairysales

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees mijn blogs en volg mijn coachingstrajecten
Als mijn blogs je inspireren, wil ik jou wel coachen

Je kunt het beste beginnen met de Sales Start Sessie en daarna het Sales Coaching Pro traject volgen. Wil je misschien belachelijk goed kunnen pitchen? Kijk dan op Perfect Pitchen

LEES OOK DEZE SALES TALES

Scroll naar top