Direct mailing inzetten voor meer klanten

Acquisitie doen in Corona-tijd

Bij veel bedrijven is het niet toegestaan om nu, tijdens de corona-crisis, leveranciers en klanten te ontvangen of bezoeken. Het komt er dus op neer dat, als jij niet meer met de klant om de tafel mag, je iets moet verzinnen om je product onder de aandacht te krijgen en te verkopen. Je moet dus een creatieve oplossing bedenken.

Creativiteit is opmerkelijk en trekt de aandacht

Kijk, koud bellen is voor veel mensen niet leuk om te doen, maar als je een hele goede reden hebt om te bellen, wordt het misschien wel leuk. Een goede reden is bijvoorbeeld dat je een opvallende direct mailing stuurt waarin je jouw product aanbeveelt en die vervolgens na-belt. Een direct mailing stel je altijd op naam, zodat de kans groot is dat de mailing bij de juiste persoon terecht komt. En dat is degene die je wilt spreken en die je een paar dagen later dus ook opbelt. Als jouw creatieve mailing positief wordt ontvangen, krijg je gegarandeerd een goed gesprek en wellicht een vervolgstap.

Als jij aandacht besteed aan een creatieve boodschap zal je meer kans maken om opgemerkt te worden dan als je bijvoorbeeld een ‘dienstmededeling’ mailt waarin je vertelt dat je ‘kwaliteit levert’, ‘betrouwbaar bent’ en dat ‘de klant bij jou aan het juiste adres’ is. Dat werkt meestal niet, daar slaan mensen niet meer op aan omdat zoveel bedrijven dat roepen. Het zijn zaken waar mensen van uitgaan en prikkelen niet meer de nieuwsgierigheid.

Maar is een direct mailing niet een beetje gedateerd?

Nee joh, zolang TNT bestaat en er brievenbussen zijn, kun je mailings blijven sturen. In de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw was een direct mailing voor veel bedrijven een succesvol communicatiemiddel om bij de klant op de deurmat te laten ploffen. Tegenwoordig ploft een e-mail nieuwsbrief in de mailbox van de klant. Niet één, maar soms wel meer dan 10 per dag, want lekker makkelijk. Veel e-mail nieuwsbrieven die aan het spamfilter zijn ontsnapt, worden ongelezen in de prullenmand gekieperd, of krijgen een uitschrijving omdat ze van weinig waarde zijn. Daar wil je niet tussenzitten met je boodschap. Toch?

Bovendien, je mag niet eens ongevraagd een e-mail nieuwsbrief naar Jan en alleman sturen. Doe je dat wel, dan krijg je eerder negatieve feedback dan een kans op meer omzet.

Voor wie is het inzetten van een direct mailing interessant?

Elke onderneming die een doelgroep in kaart kan brengen, kan hiermee aan de slag. Zowel voor business to business als business to consumer markten. Als jij bijvoorbeeld een lijst met interessante bedrijven kan opstellen, inclusief de juiste n.a.w.-gegevens, kan je aan de slag. Zorg er wel voor dat je je zaken goed op orde hebt. Slordigheid is killing. Met een verkeerd gespelde naam sta je al meteen met 0-1 achter. Vergeet niet om je website in orde te hebben want die wordt bij interesse meteen bekeken. Wees informatief en transparant. Zorg dat je geen geheimen hebt voor de bezoeker.

Hoe maak ik een direct mailing?

Nu is het bedenken en produceren van een creatieve mailing geen kinderspel. Het kost tijd en geld. Het blijft immers vakwerk. Het bedenken van een idee en de uitvoering ervan is werk voor specialisten. Zo bestaat een goede direct mailing altijd uit een begeleidend schrijven, de hoofdmailing (folder), en eventuele ‘bobbel’ (een een relevante premium). Als je alle elementen in een envelop stopt en verstuurt, komt er echt iets opmerkelijks binnen bij de ontvanger. Je kunt zelfs de opbouw van de mailing ook in stukken hakken en er bijvoorbeeld een drietraps mailing van maken. Je bouwt de spanning op bij elke mailing die je verstuurt.

Wil je weten of een direct mailing voor jouw business interessant is, dan kan ik je daar over informeren, en mee helpen? FairySales’ Content Studio is ervaren in het bedenken en realiseren van creatieve direct mailings die welkom zijn en tot conversie leiden.

Als jouw mailing positief wordt ontvangen en je haalt een aantal opdrachten of bestellingen binnen, dan weet je dat een direct mailing juist nu hartstikke actueel is.

Probeer maar eens.

professionele sales coach die er geen doekjes omwindt
Marije Basstein

Was opleider in de zorg en actief in marketing-, sales- en communicatie. Is sinds 2014 sales coach die er geen doekjes omwindt.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Wil jij beter leren verkopen? Lees dan eerst wat je vooral niet moet doen

Ik geef je graag tips en advies wat je moet doen om beter te worden in sales. Maar ik vertel je net zo lief wat je juist NIET moet doen. Download mijn gratis e-book met 10 waardevolle waarschuwingen.

Als je interesse hebt in mijn e-book heb je vast geen bezwaar dat ik je zo nu en dan een leerzame of inspirerende nieuwsbrief toestuur. Daarom heb ik graag je naam en e-mailadres. Je kunt je voor de nieuwsbrief direct afmelden (maar dat doe je natuurlijk niet als je beter wilt leren verkopen).

Gratis e-book met tipa van Fairysales

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees mijn blogs en volg mijn coachingstrajecten
Als mijn blogs je inspireren, wil ik jou wel coachen

Je kunt het beste beginnen met de Sales Start Sessie en daarna het Sales Coaching Pro traject volgen. Wil je misschien belachelijk goed kunnen pitchen? Kijk dan op Perfect Pitchen

LEES OOK DEZE SALES TALES

Scroll naar top