FairySales leert je perfect pitchen

Je hebt wat te vertellen. Over je idee, bedrijf of product. Dat doe je op je website, bij je prospect of op een netwerkbijeenkomst. Je vertelt dat verhaal aan iedereen die het wil horen (of lezen). Je vertelt het overal. Want overal waar jij met anderen in contact komt, wordt vroeg of laat die ene vraag gesteld: “En wat doe jij?”  Dan moet je dus pitchen.

Wat je dan vertelt en vooral de wijze waarop, zegt veel over jou en je business. En dan maakt het in feite niet uit of je op een congres bent of dat je op een camping met andere gasten staat te kletsen. Je kunt overal klanten tegen komen.

Slecht communiceren is het recept voor mislukking

Slecht communiceren (pitchen) is het recept voor mislukking

Stel: jij hebt een probleem dat ik voor je kan oplossen, maar ik laat het na om dat goed te vertellen, dan zal je vermoedelijk geen gebruik maken van mijn diensten. Goed en duidelijk communiceren over je business is essentieel.

Keep that in mind.

Een elevator pitch en sales pitch zijn verschillend

Een elevator pitch of netwerkpitch is niet hetzelfde als een sales pitch. En als je investeerders wilt overtuigen zal je weer een ander verhaal moeten vertellen. In een 10 minuten presentatie of een TED-talk van 18 minuten kun je veel meer emotie en feiten kwijt. Weet jij trouwens hoe je op een beurs een bezoeker aan de praat krijgt? FairySales kan het je allemaal leren.

De twee meestvoorkomende pitches zijn:

Elevator Pitch – Een elevator pitch is een korte kennismakingspitch. Een pitch die over jou gaat en over je business. Een elevator pitch is vooral populair bij netwerkorganisaties. Sterker, je ontkomt er niet aan om een ‘netwerkpitch’ paraat te hebben als je een netwerkbijeenkomst bezoekt.

Sales pitch – Een sales pitch gaat daarentegen niet over jou maar over je klant. En dan bedoel ik het probleem van je klant. Het probleem dat jij graag wilt oplossen. Omdat je dat zo goed kan. Als jij je klant kan overtuigen met een goed verhaal, maak je meer kans op de opdracht dan wanneer je een inspiratieloos monoloog afsteekt.

De kwaliteit van je pitch straalt af op de kwaliteit van je product of dienstverlening. 

Hoe maak je een doeltreffende elevator pitch of sales pitch?

Er is niet één recept voor een goede pitch. Het internet staat vol waardevolle adviezen en tips. Het is maar net waar je voor kiest. Maar als ik ergens lees dat ik voor een elevator pitch eerst een 10 stappenplan moet doorlopen, word ik al nerveus. Dat gaat mis. Een pitch schrijven en uit je hoofd leren is lastig. Is meer iets voor acteurs.

Omdat ik veel ervaring heb met het maken van elevator pitches voor klanten, weet ik waar ik over praat. Een goed gescript verhaal oplezen voor een camera met autocue is voor veel mensen al lastig, laat staan dat jij om half acht in de ochtend voor 30 ondernemers tijdens een netwerkontbijt dezelfde pitch overtuigend moet vertellen zonder autocue en zonder zenuwen.

Dat lukt bijna niemand goed (okay, jij wel als je het voor de 36ste keer doet). Daarom heb ik een slimme truc voor je. Een gouden tip voor een strakke elevator pitch.

» Lees en kijk hier hoe je een belachelijk goede elevator pitch kunt maken.

Pitchen: een sales pitch verbindt

Een sales pitch komt eigenlijk na de elevator pitch. Maar een sales pitch is nooit hetzelfde. Je kunt een sales pitch dus niet uitschrijven, uit je hoofd leren en opdreunen. Dat werkt niet. Elke klant en ieder probleem is immers verschillend.

In jouw sales pitch zit de oplossing voor het probleem waar je klant mee worstelt en daarom is het belangrijk dat je goed en overtuigend overkomt. Wanneer je je sales pitch afraffelt, wek je misschien de indruk dat je het probleem niet zo serieus neemt. Vertel rustig hoe jij denkt dat je de klant kunt helpen. Dan heb je meer aandacht. Wees inspirerend en enthousiast. Zonder overdrijven. Een goede sales pitch is een dialoog die een band schept tussen jou en je klant. Een vertrouwensband.

Als je het lastig vindt om een goede sales pitch te houden kan ik je leren hoe je daar beter in wordt. Overtuigender en succesvoller. Ik leer je hoe moet openen, wanneer je tot de kern komt en hoe je uiteindelijk verkoopt.

Na één sessie van 3 uur moet jij als een salesprofessional kunnen pitchen.

Prijs vanaf € 240,- ex. btw.

Zooo goed

Dankjewel voor de tools en adviezen die je me hebt gegeven ter ondersteuning van mijn sales-activiteiten. Ik weet niet wat er is gebeurd maar het voelt zooo goed.
Annie van Acht voetreflextherapie
Annie van Acht
Voetreflextherapie, Erp

Even slikken

Moest even slikken wat betreft de kosten maar het is de investering dubbel en dwars waard. Ik heb de kans om te groeien in sales aangepakt en daar ben ik blij om.
Annemiek Verheijen, groeikans.nu, Eindhoven
Annemiek Verheijen
Groeikans.nu, Eindhoven

Meer inzicht

Het consult heeft me weer meer inzicht gegeven en ik heb die confrontatie zo nu en dan nodig. Ik vond het ook prettig dat je daar eerlijk in bent geweest.
Areba Shiatsu & Massages, Heeze
Melissa de Wit
Areba Shiatsu & Massages, Heeze

Mail me vrijblijvend

Dan neem ik telefonisch contact met je op om kennis te maken. Dan weten we allebei snel of ik je kan helpen. Je zit dus nog nergens aan vast. Als je hiernaast eerst even omschrijft wat de kern van je probleem is, kan ik me daar alvast op voorbereiden.

Scroll naar top