Kennis en ervaring delen

Een blog van FairySales is waardevol voor iedereen die met sales te maken heeft.
Lees, leer en doe er wat mee. Delen bijvoorbeeld.

Marije Basstein, auteur FairySales blogs
Proberen is niet goed genoeg in sales

Zeg niet: “Ik ga het proberen.”

“Als je het niet probeert gaat het zeker niet lukken…” Hoe vaak heb je dit niet gehoord of heb je het zelf gezegd? Hoewel het bemoedigend klinkt, wekt het niet veel vertrouwen als dat tegen je klant zegt. Proberen is gewoon niet goed genoeg.

Lees verder →

Waarom moet ik met jou in zee gaan?

Waarom moet ik met jullie in zee gaan?

Je bent uitgenodigd om je business te mogen pitchen bij een prospect. Op het moment dat je het gevoel hebt dat de klant voor jouw aanbod kiest, wordt die ene vraag aan je gesteld die je altijd doet twijfelen: “Waarom moet ik eigenlijk met jullie in zee gaan?”

Lees verder →

Fluwelen handschoen of werkhandschoen

Vertel ik hem de waarheid of niet?

Twijfel je wel eens? Vast wel. Doe ik ook. Is dat erg? Nee, want als je nooit twijfelt verandert er ook niets. Mijn twijfel heeft te maken met veranderen en lef. Ik twijfel soms of ik mijn fluwelen handschoentjes zal aantrekken of mijn werkhandschoenen.

Lees verder →

Een offerte is veel meer dan een prijsopgave

Stuur je een offerte of een prijsopgave?

“Stuur me maar even een prijsopgave.” zegt hij. “Zou ik die morgen al van je kunnen hebben?” Je hebt net een uur met hem om de tafel gezeten, je weet wat hij nodig heeft en daar kun jij hem bij helpen. Hij moet de opdracht intern nog doorspreken.

Lees verder →

Marktkraam wordt mis-kraam

Samen runnen ze het laatste kraampje voor de uitgang van het foodfestival. De vrouw achter de houten kraamtafel is druk aan het smeren en merkt ons niet op. Fragiele crackertjes met pesto. “Lekker” zegt mijn dochter, maar ze durft niet te pakken.

Lees verder →

Bescheiden en toch kunnen verkoen

Introvert en toch kunnen verkopen

Wie klanten wil hebben, moet kunnen verkopen. Op enig moment moet je uit je comfort zone, uit je stoel, de auto in en klanten bezoeken. Natuurlijk kun je veel achter je laptop voor elkaar krijgen, maar niet elke business is een online business.

Lees verder →

Label gratis advies

Geef jij gratis advies of juist niet?

In de zakenwereld worden we continu uitgenodigd om elkaar te helpen. Vooral zakelijke dienstverleners die lid zijn van een netwerkorganisatie worden graag uitgenodigd en - bij voorkeur - gratis uitgehoord. Maar waar trek jij je grens?

Lees verder →

Ben jij interessant voor je klant?

Het spreekt voor zich, hoe interessanter je bent, hoe meer klanten en prospects met je in contact willen komen. Interessant zijn gaat over contact maken, interessante ideeën hebben en vooral over interesse tonen in anderen.

Lees verder →

De functienaam van Verkoper is niet twijfelachtig

“Dus je bent eigenlijk een verkoper?”

De functie-omschrijving van verkoper is besmet geraakt. Door sluwe figuren die het met de waarheid niet zo nauw nemen. Als jij als verkoper eerlijk en integer bent en niets achterhoudt, zal je meer sympathie en waardering krijgen .

Lees verder →