Ben jij interessant voor je klant?

Foto van Marije Basstein

Marije Basstein

Het spreekt voor zich, hoe interessanter je bent, hoe meer klanten en prospects met je in contact willen komen.

Voor alle duidelijkheid: interessant zijn betekent niet dat je het beste verhaal hebt bij de koffieautomaat op maandagochtend na een enerverend weekend. Je hoeft ook geen gekke wereldrecords te vestigen of de Mont Blanc te beklimmen.

Interessant zijn gaat over contact maken met interessante mensen, het hebben van interessante ideeën en vooral over interesse tonen in anderen. Als je geen interesse hebt in anderen, wordt het niets. Je laat een grote kans liggen dat anderen jou misschien interessant gaan vinden. Interessant zijn is geen eenrichtingsverkeer.

Hoe meer je geïnteresseerd bent in anderen, hoe interessanter jij bent voor anderen.

En dat is één van de voorwaarden om klant bij je te worden.

Hoe dan?

Vind manieren om je persoonlijkheid online en offline te laten zien door op een zinvolle manier contact te maken met anderen. Laat je klanten en prospects zien dat je geïnteresseerd bent en breng bijvoorbeeld je interesses buiten je werk naar voren.

Vind manieren om je persoonlijkheid online en offline te laten zien door op een zinvolle manier contact te maken met anderen. Laat je klanten en prospects zien dat je geïnteresseerd bent en breng bijvoorbeeld je interesses buiten je werk naar voren.

Hoe kun je je interesse laten blijken?

  • Stuur eens een kaartje (felicitatie- of bedankkaartje)
  • Breng een succesverhaal van je klant onder de aandacht bij anderen
  • Reageer op post op social media en laat een welgemeende reactie achter
  • Beveel je klanten aan op LinkedIn
  • Blijf op de hoogte! Mijlpalen, uitbreidingen enz.

Hoe zorg je ervoor dat je interessant bent?

  • Start een nieuwsbrief met relevante informatie voor je klant en niet als borstklopperij
  • Plaats echte foto’s op je website
  • Probeer nieuwe dingen uit en schrijf over je ervaringen
  • Nodig je klanten uit voor interessante netwerkevenementen
  • Schrijf blogs en laat eventueel een klant een gastblog schrijven
  • Organiseer brainstorm-events
  • Vier successen met je klant
  • Deel nieuws over jouw markt of die van je klant met hen

Dit is echt geen complete lijst en ik kan hier nog veel dieper op in gaan maar die kan jij inmiddels ook wel invullen.

Stel je gaat nu direct iets uit deze lijst implementeren wat zou dat dan zijn?

Om als bedrijf succesvol te kunnen zijn hangt af van veel factoren Een van de belangrijkste is het vermogen om met klanten te kunnen omgaan. Betrokkenheid vereist interesse.

Zijn mensen geïnteresseerd in jou?

Laat het me weten. Daar ben ik best benieuwd naar. Wat is jouw geheim?

Laat een reactie achter

Dit blog delen met je netwerk? Ik hou je niet tegen...