Stuur je een offerte of een prijsopgave?

Een offerte is veel meer dan een prijsopgave
Foto van Marije Basstein

Marije Basstein

“Stuur me maar even een prijsopgave.” zegt hij. “Zou ik die morgen al van je kunnen hebben?” Je hebt net een uur met hem om de tafel gezeten, je weet wat de hij nodig heeft en ja, daar kun jij hem perfect bij helpen. Hij moet de opdracht intern nog even doorspreken, dus vandaar de prijsopgave.

Op de zaak werk je de prijsopgave uit en stuurt deze direct door naar je contactpersoon. Klaar! Het is u even afwachten. En dan hoor je dat je de opdracht niet krijgt. Dat is balen.

Wat is er aan de hand? Waar is het misgegaan? Wat deed je verkeerd?

Je hebt niet met de uiteindelijke beslisser aan tafel gezeten maar met iemand die jou moest ‘verkennen’. Die heeft je verhaal aangehoord en het is maar de vraag of hij dat goed heeft doorverteld. Je hebt immers alleen een prijs gecommuniceerd.

Niet elke opdracht wordt op basis van de laagste prijs gekozen

Er worden ook andere afwegingen gemaakt. Men wil natuurlijk weten of je alles goed begrepen hebt en je aanbod daar precies op aansluit. Misschien heb je zelfs nog een schitterend alternatief in petto.

Dit alles kun je kwijt in een offerte. De kwaliteit van je verkoopgesprek is dus heel belangrijk want anders krijg je de info die je wilt verwerken in een offerte nooit boven tafel.

Je offerte is een samenvatting van het verkoopgesprek en de geboden oplossing

Je omschrijft helder de argumenten waarvan je weet dat deze essentieel zijn of jij wel of niet de opdracht krijgt. Ongeacht wie je uitgenodigd heeft.

Als je wilt weten hoe je een offerte maakt die je kansen op het verkrijgen van een opdracht aanzienlijk vergroten, meld je dan aan voor een Sales Coaching traject.

Laat een reactie achter

Dit blog delen met je netwerk? Ik hou je niet tegen...