Zelfstudie, verkooptraining of sales coaching? Wat past het beste bij jou?

Verkopen kun je leren, maar welke leermethode past nou het beste bij jou? Die vraag beantwoorden is essentieel als je een betere verkoper wilt worden. Zo kun je door zelfstudie je kennis verbreden met vakliteratuur en online informatie, of je volgt een verkooptraining bij een trainingsbureau. Maar je kan er ook voor kiezen om een sales coach in te schakelen. Om de juiste keuze te kunnen maken, leg ik je graag de verschillen uit, want niet elke methode maakt van jou een betere verkoper.

Zelfstudie = goedkoop en duurt lang, geen feedback

Zelfstudie is goedkoop. Veel online-informatie is gratis en boeken over verkopen zijn niet duur in vergelijk met een verkooptraining of sales coachingstraject. Je kunt ook een cursus of webinar online volgen. Zelfstudie levert je wel een heleboel kennis op. Lees bijvoorbeeld “De zes geheimen van het overtuigen” van Robert Cialdini maar eens.

Nadelen van zelfstudie zijn: het kost veel tijd, je moet wel van studeren houden, je moet het kunnen onthouden en … je staat er alleen voor. Er is geen of weinig aandacht of feedback voor jouw specifieke problemen, business en marktomstandigheden.

Beter leren verkopen door zelfstudie kost veel tijd en energie. Bovendien moet je alles maar kunnen onthouden en ervoor zorgen dat je niet snel wordt afgeleid.

Verkooptraining = algemeen, snel en weinig feedback

Een verkooptraining wordt over het algemeen in groepsverband gegeven. In een, twee dagen leer je veel en dat schiet op. Maar de trainer bepaalt het doel en welke kennis wordt overgedragen en jij schikt je daarin. Daar betaal je immers voor. Inspraak is minimaal en niet alles wat je leert is zinvol voor jou vanwege het algemene karakter van de training. Als jij een meubelmaker bent die zelf zijn creaties moet verkopen, sta je er toch anders in dan een account manager van een bank, maar je leert wel hetzelfde.

Een verkooptraining is formeel en er is geen of weinig ruimte voor persoonlijke twijfels en tekortkomingen. Voordeel t.o.v. zelfstudie is dat de verkooptrainer al alle kennis voor je heeft gefilterd waardoor je geen tijd verspeelt met het bestuderen van artikelen en praktijkvoorbeelden waar je toch niet zoveel aanhebt. Een verkooptraining is dus snel en levert veel (algemene) kennis over verkopen op. Qua kosten ben je duurder uit dan bij zelfstudie, maar dat is logisch.

Het volgen van een verkooptraining is ook een optie maar bedenk dan wel dat het dan niet om jou draait. Een verkooptraining is vrij algemeen en het trainingsbureau bepaalt wat en hoe.

Sales Coaching = persoonlijk, duurt langer en veel feedback

Bij sales coaching gaat het anders. Dan bepaal jij zelf waar je mee geholpen wilt worden. Als jij beter wil leren verkopen en ik ben jouw sales coach dan is het mijn drijfveer om jouw persoonlijke prestaties te optimaliseren. Door je kennis en vaardigheden over verkopen bij te brengen, naar je te luisteren en inspelen op je tekortkomingen en twijfels. Sales coaching is een-op-een coaching op basis van wederzijds respect en inbreng. We achterhalen de oorzaken van jouw problemen en maken we plannen voor de toekomst. Jouw toekomst. Bij sales coaching is immers geen sprake van korte termijn doelstellingen.

Bij sales coaching gaat het erom dat jij zelf leert in te zien hoe je aan meer opdrachten en klanten kunt komen. Als sales coach wil ik dat jouw talenten optimaal benut worden en je zwakkere eigenschappen plaats maken voor sterke. Een sales coachingstraject duurt meestal langer dan een verkooptraining. Het is een begeleidingstraject over een langere periode waarbij je coach een mentor voor je is waar je ook altijd op kan terugvallen. Bij mij althans. Ook als het traject is afgesloten.

Bij sales coaching zoals bij mij draait het juist wel om jou. Jouw wensen en problemen stan centraal. Niet die van mij.

Waar ben jij het beste mee geholpen?

It’s up to you… zou ik zeggen, maar ik raad je wel aan om altijd de Sales Start Sessie te doen, dan kun je alsnog de beste keuze voor jezelf maken.

Scroll naar top