Zeg niet: “Ik ga het proberen.”

Proberen is niet goed genoeg in sales
Picture of Marije Basstein

Marije Basstein

“Als je het niet probeert gaat het zeker niet lukken.” Hoe vaak heb je dit niet gehoord of heb je het zelf gezegd tegen anderen? Hoewel het bemoedigend klinkt, wekt het niet veel vertrouwen. Zeker als je als ondernemer of verkoper aan de slag bent, is proberen gewoon niet goed genoeg.

Als je tegen een potentiële of bestaande klant zegt: “Ik zal het proberen.”, kun je net zo goed meteen naar buiten gaan en zeggen: “Het gaat me vast niet lukken en ik ga je vast teleurstellen.”

‘Ik zal het proberen’ doet automatisch denken aan al die keren dat mensen ons hebben teleurgesteld en gecompenseerd door te zeggen: “Ik heb het geprobeerd.”.

Proberen is jezelf de ruimte geven om je doelen niet te halen.

‘Probeer’ laat mensen in het ongewisse. Het is een woord dat transparantie en verantwoordelijkheid mist. Als iemand ‘probeer’ zegt, is het als een allesomvattende disclaimer dat je enige moeite zult doen, maar wat die moeite precies is, weet niemand.

Dus als we ‘proberen’ zeggen, vermijden we de details, laten we het plan weg en verlagen we in sommige opzichten onze vooruitzichten. Het is alsof je een zin afsluit met ‘of zoiets’, waarbij je alles wat daarvoor is gezegd, volledig in diskrediet brengt en het vertrouwen wegneemt.

Als klant word je duidelijk niet serieus genomen.

Zeg het anders

Skip het woord ‘probeer’. In plaats van “Ik zal proberen om je donderdag iets te laten weten”, gewoon zeggen: “Ik laat je donderdag iets weten”.

En als je nog een stap verder wilt gaan en nog transparanter wilt zijn, doe dan dit: Gebruik in plaats van het woord ‘probeer’ liever het woord ‘omdat’.

In 2012 deed sociaal psycholoog en Harvard-professor Ellen Langer een onderzoek naar hoe de formulering van een verzoek tot verschillende uitkomsten leidde.

Ellen Langer – Harvard

Onderstaand voorbeeld werkt heel goed bij een situatie waarbij mensen in een rij staan te wachten en jij graag even voor wilt.

De studie omvatte een regel voor een kopieerapparaat met een eenvoudige vraag die drie keer opnieuw werd geformuleerd:

  1. “Neem me niet kwalijk, ik heb vijf pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat gebruiken?”
  2. “Neem me niet kwalijk, ik heb vijf pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat gebruiken omdat ik kopieën moet maken?”
  3. “Neem me niet kwalijk, ik heb vijf pagina’s. Mag ik het kopieerapparaat gebruiken omdat ik haast heb?

 

De eerste vraag had een slagingspercentage van 60%, terwijl de tweede en derde een slagingspercentage van respectievelijk 93% en 94% hadden.

Waarom zouden ze in jou moeten investeren?

  • Omdat het je geld bespaart
  • Omdat je <iets> vermijdt
  • Omdat het je probleem zal oplossen.

‘Omdat’ is de rechtvaardiging en motivatie achter elke actie.

Gebruik ‘omdat’ omdat het bevestigt dat je 100% gericht bent op het leveren van waarde aan je klanten.

Het verstandig en krachtig kiezen van woorden is het verschil tussen een verkoper en een verkoopexpert en hoe de laatste veel succesvoller zal.

FairySales is gespecialiseerd in succesvolle communicatie voor ondernemers en verkopers en gespecialiseerd in het creëren van de kern van je professionele communicatie. Omdat je daar jarenlang waarde uit kan halen.

Waarom moeten klanten voor jou kiezen?

Omdat: < vul maar in >

Laat een reactie achter

Dit blog delen met je netwerk? Ik hou je niet tegen...