Samen runnen ze het laatste kraampje voor de uitgang van het foodfestival is opgetuigd. De vrouw achter de houten kraamtafel is druk aan het smeren en merkt ons niet op. Fragiele crackertjes met pesto. “Lekker” zegt mijn dochter, maar durft niet.
De man naast de vrouw kijkt vooral rond en niet naar mij. Best knap want we zijn de enige bij hun kraam. Ik besluit dochterlief te helpen door als eerste een pesto-crackertje te proeven.
Oef, wel wat zout.
Wat een pesto-crackertje met het verkopen van een maaltijdbox-abonnement te maken heeft, is me een raadsel maar voor de man achter de tafel ben ik ineens in beeld.
“Lekker?” Vraagt hij.
“Mwoah, best wel”, lieg ik.
“Ja, die hebben we speciaal uit Italië geïmporteerd” zegt hij vol trots.
Had dat maar niet gedaan, denk ik en besluit het over een andere boeg te gooien.
“Hebben jullie geen last van al die negatieve publiciteit die over Hello Fresh wordt uitgekieperd?”
Ik stel hem deze vraag omdat klanten die opzeggen bij Hello Fresh online op haaiige wijze worden gestalkt. En dat zorgt voor veel negatieve publiciteit in de branche.
“Nee hoor, want wij doen niet moeilijk over opzeggen. Bij ons is de klant heel vrij” is zijn stellige reactie.
Ik probeer het gesprek op gang te brengen en stel meer vragen. De felle avondzon laat hem transpireren maar valt hij niet uit zijn rol. Hij blijft zijn maaltijdbox aanprijzen zonder een poging te doen om mij als klant te mogen inschrijven. Bizar.
Ik schakel een tandje bij en doe alsof ik oprecht geïnteresseerd ben. Alle goede bedoelingen ten spijt, mijn koopknop kan hij maar niet ontdekken.
En ik zijn verkoopknop niet.
Terwijl de vrouw druk doorsmeert en nog steeds niet gesproken heeft, druipen we af. Zonder proefabonnement.
Okay, ik moet eerlijk zijn. Ik heb meer interesse in verkooptechnieken dan in maaltijdboxen. En ik concludeer dat de maaltijdbox-man kennelijk zo vastgeroest is in omgeving en routine dat hij nauwelijks nog opmerkt wat mensen vertellen, vragen en willen.
Kijk, om helderheid en voorkeur te verschaffen is vergelijken essentieel. In dit specifieke geval heeft mijn opponent Hello Fresh kunnen vergelijken met zijn merk en dan zijn slag kunnen slaan en mij ergens toe bewegen.
Helaas, een flyertje in de prullenbak deponeren is de enige beweging van mijn kant.
Ben jij een goede verkoper die snel door heeft als je klant of prospect wellicht iets van je wilt kopen? Ik ben benieuwd.
FairySales | Marije Basstein | Hulst 19, 5682 HX | Best | 06 41 29 92 28 | marije@fairysales.nl
© FairySales | Privacyverklaring | Webdesign: Teamenzo