Niet verkopen is ook een kunst

Marktkraam wordt miskraam

Samen runnen ze het laatste kraampje dat voor de uitgang van het foodfestival is opgetuigd. De vrouw achter de houten tafel is druk aan het smeren en merkt ons niet op. Fragiele crackertjes met pesto.

“Lekker” zegt mijn dochter, maar durft niet.

De man naast de vrouw kijkt vooral rond en niet naar mij. Best knap want we zijn de enige bij hun kraam. Ik besluit dochterlief te helpen door als eerste een pesto-crackertje te proeven.

Oef, wel wat zout.

Wat een pesto-crackertje met het verkopen van een maaltijdbox-abonnement te maken heeft, is me een raadsel maar voor de man achter de tafel ben ik ineens in beeld.

“Lekker?” Vraagt hij.
“Mwoah, best wel”, lieg ik.
“Ja, die hebben we speciaal uit Italië geïmporteerd.”


Had dat maar niet gedaan, denk ik.

Ik besluit het over een andere boeg te gooien. “Hebben jullie geen last van al die negatieve publiciteit die over Hello Fresh wordt uitgekieperd?” Ik stel hem deze vraag omdat klanten die opzeggen bij Hello Fresh online op haaiige wijze worden gestalkt. En dat zorgt voor veel negatieve publiciteit in de branche.

“Nee hoor, want wij doen niet moeilijk over opzeggen. Bij ons is de klant heel vrij.” – is zijn stellige reactie.

Ik probeer het gesprek op gang te brengen en stel meer vragen. De felle avondzon laat hem transpireren maar valt hij niet uit zijn rol. Hij blijft zijn maaltijdbox aanprijzen zonder een poging te doen om mij als klant te mogen inschrijven. Bizar. Ik schakel een tandje bij en doe alsof ik oprechte geïnteresseerd ben.

Koopknop.

Alle goede bedoelingen ten spijt, mijn koopknop kan hij maar niet ontdekken. En ik zijn verkoopknop niet. Terwijl de vrouw druk doorsmeert en nog steeds niet gesproken heeft, druipen we af. Zonder proefabonnement.

Okay, ik moet eerlijk zijn. Ik heb meer interesse in verkooptechnieken dan in maaltijdboxen. En ik concludeer dat de maaltijdbox-man kennelijk zo vastgeroest is in omgeving en routine dat hij nauwelijks nog opmerkt wat mensen vertellen, vragen en willen.

Kijk, om helderheid en voorkeur te verschaffen is vergelijken essentieel. 

In dit specifieke geval heeft mijn opponent Hello Fresh kunnen vergelijken met zijn merk en dan zijn slag kunnen slaan en mij ergens toe bewegen. Helaas, een flyertje in de prullenbak deponeren is de enige beweging van mijn kant.

professionele sales coach die er geen doekjes omwindt
Marije Basstein

Was opleider in de zorg en actief in marketing-, sales- en communicatie. Is sinds 2014 sales coach die er geen doekjes omwindt.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Wil jij beter leren verkopen? Lees dan eerst wat je vooral niet moet doen

Ik geef je graag tips en advies wat je moet doen om beter te worden in sales. Maar ik vertel je net zo lief wat je juist NIET moet doen. Download mijn gratis e-book met 10 waardevolle waarschuwingen.

Als je interesse hebt in mijn e-book heb je vast geen bezwaar dat ik je zo nu en dan een leerzame of inspirerende nieuwsbrief toestuur. Daarom heb ik graag je naam en e-mailadres. Je kunt je voor de nieuwsbrief direct afmelden (maar dat doe je natuurlijk niet als je beter wilt leren verkopen).

Gratis e-book met tipa van Fairysales

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees mijn blogs en volg mijn coachingstrajecten
Als mijn blogs je inspireren, wil ik jou wel coachen

Je kunt het beste beginnen met de Sales Start Sessie en daarna het Sales Coaching Pro traject volgen. Wil je misschien belachelijk goed kunnen pitchen? Kijk dan op Perfect Pitchen

LEES OOK DEZE SALES TALES

Scroll naar top