een offerte doet het beter dan een prijsopgave

Stuur je een offerte of een prijsopgave?

“Stuur me maar even een prijsopgave.” zegt hij. “Zou ik die morgen al van je kunnen hebben?” Je hebt net een uur met hem om de tafel gezeten, je weet wat de hij nodig heeft en ja, daar kun jij hem perfect bij helpen. Hij moet de opdracht intern nog even doorspreken, dus vandaar de prijsopgave.

Op de zaak werk je de prijsopgave uit en stuurt deze direct door naar je contactpersoon. Klaar! Het is u even afwachten.

En dan hoor je dat je de opdracht niet krijgt.
Dat is balen.

Wat is er aan de hand? Waar is het misgegaan? Wat deed je verkeerd? 

Je hebt niet met de uiteindelijke beslisser aan tafel gezeten maar met iemand die jou moest ‘verkennen’. Die heeft je verhaal aangehoord en het is maar de vraag of hij dat goed heeft doorverteld. Je hebt immers alleen een prijs gecommuniceerd.

Niet elke opdracht wordt op basis van de laagste prijs gekozen.

Er worden ook andere afwegingen gemaakt. Men wil natuurlijk weten of je alles goed begrepen hebt en je aanbod daar precies op aansluit. Misschien heb je zelfs nog een schitterend alternatief in petto.

Dit alles kun je kwijt in een offerte. De kwaliteit van je verkoopgesprek is dus heel belangrijk want anders krijg je de info die je wilt verwerken in een offerte nooit boven tafel.

Je offerte is een samenvatting van het verkoopgesprek en de geboden oplossing.

Je omschrijft helder de argumenten waarvan je weet dat deze essentieel zijn of jij wel of niet de opdracht krijgt. Ongeacht wie je uitgenodigd heeft.

Als je wilt weten hoe je een offerte maakt die je kansen op het verkrijgen van een opdracht aanzienlijk vergroten, meld je dan aan voor het Sales Coaching Pro traject.

professionele sales coach die er geen doekjes omwindt
Marije Basstein

Was opleider in de zorg en actief in marketing-, sales- en communicatie. Is sinds 2014 sales coach die er geen doekjes omwindt.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on twitter

Wil jij beter leren verkopen? Lees dan eerst wat je vooral niet moet doen

Ik geef je graag tips en advies wat je moet doen om beter te worden in sales. Maar ik vertel je net zo lief wat je juist NIET moet doen. Download mijn gratis e-book met 10 waardevolle waarschuwingen.

Als je interesse hebt in mijn e-book heb je vast geen bezwaar dat ik je zo nu en dan een leerzame of inspirerende nieuwsbrief toestuur. Daarom heb ik graag je naam en e-mailadres. Je kunt je voor de nieuwsbrief direct afmelden (maar dat doe je natuurlijk niet als je beter wilt leren verkopen).

Gratis e-book met tipa van Fairysales

Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees mijn blogs en volg mijn coachingstrajecten
Als mijn blogs je inspireren, wil ik jou wel coachen

Je kunt het beste beginnen met de Sales Start Sessie en daarna het Sales Coaching Pro traject volgen. Wil je misschien belachelijk goed kunnen pitchen? Kijk dan op Perfect Pitchen

LEES OOK DEZE SALES TALES

Scroll naar top